20 maj 2012

Att spara pengar

Vi försöker som säkert de flesta andra att spara pengar. En inte allt så lätt uppgift då jag inte har full inkomst. Huslån med amortering, två bilar och ett hus i behov av renovering underlättar inte uppgiften. Men vi gör vad vi kan. Vi försöker ställa oss på loppisar (eller blocket) och sälja av sådant som vi inte behöver eller vill ha längre. Vi har en rätt så strikt budget som inte tillåter allt för stora utsvävningar och vi diskuterar igenom varje inköp om det är prioriterat och prisvärt. Vi försöker spara pengar inom de poster där vi kan påverka själva. Kläder, mat och nöjen är de som jag tycker är lättast att påverka.
Ett exempel är att jag bakar eget bröd istället för att lägga 25-30 kr på ett paket som räcker i två-tre dagar. Vi storhandlar en gång i veckan och försöker i förväg tänka ut vad vi behöver till maten i veckan och att vi bara handlar det som står på inköpslistan. På detta vis så har vi väldigt få, om några alls, småhandlingar och impulsköp. Måste säga att vi ligger under konsumentverkets rekommendationer på vad en familj i vår storlek ska lägga på mat och hygien i månaden.
 Morfars hälsobröd och skållat fiberrika bullar.

Nu i lördags åkte jag och Maya till Haninge för att besöka "Som en saga" en second hand butik med barnkläder som har ett stort utbud och jag måste säga att jag blev positivt överraskad av skicket på kläderna. Vi hittade massor, 15 plagg för strax över 500 kr. Maya behövde en helt ny garderob då hon har skjutit i höjden och att klara sig på typ två par mjukisar och fyra tröjor är inte kul för en livfull 2 1/2 åring. Sen hör det till att hon har bestämt sig för att det är klänning/kjol som gäller med strumpbyxor till och något sådant har det inte funnits i överflöd i garderoben direkt.
 Jättefina klänningar där den dyraste kostade 60 kr och den billigaste 25 kr.
Det finns en second hand butik här i Sorunda som jag faktiskt inte har besökt mer än en gång och den tänkte jag ge en chans till här i dagarna. De har lite kluriga öppettider och när jag får för mig att gå dit så har de stängt. "Klädis och smått" heter den och de finns i en rätt stor lokal så utbudet borde ge en del chanser till fynd.

Sen vi la om upplägget för vår ekonomi så har vi lyckats hålla koll på pengarna och vad de går till samt spara en del mot hur det var innan. Numera har vi varsitt lönekonto och ett gemensamt konto. Till det gemensamma för vi över alla pengar förutom varsin del av matpengarna och det är från det kontot alla räkningar, lån och autogiron dras ifrån. Det gemensamma kontot är inte kopplat till något kort vilket gör att om vi behöver pengar till något måste vi föra över det och en följd av det blir att vi diskuterar igenom om det är något vi båda tycker är ok. Det här upplägget passar oss eftersom vi båda två egentligen är "Slösa", så att vi faktiskt lyckas spara känns väldigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar