03 juli 2011

Vad gör du nu för tiden? Varför hör du aldrig av dig?...

Ja tiden var det. Livet rusar på och jag försöker putta in små ljusglimtar i vardagen. Min pappa och jag var som barn på nytt när jag och Maya åkte dit i helgen för att gjuta i betong. Jag är fast! Det här ska jag göra mer med, har storslagna planer på en bänk i betong till trädgården. Men denna helg blev det ett fågelbad av det klassiska rabarberbladet, några grytunderlägg/naturtavlor, en liten kruka, en skål, en (av två) entrékruka och något som skulle kunna vara ett utomhus-diskställ eller nåt. Så spännande att se om det blir lyckat! Men det gick åt 6x25kg säckar med betong varav fyra var till entrékrukan. Alltså entré krukor på en vikt av ca 100kg styck tror jag får stå kvar. I dem ska jag plantera nån vintergrön växt (förslag?) och kanske något runt om som utfyllnad.
Vi åkte sen till våra kära vänner Anna och Andreas och deras 6 veckor gamla Ylva. Var bara tvungen att känna och klämma. En sån liten sötnos med mörkt rött hår, massor!

Med en cementblandare så det gick lätt att blanda till betongen. Jag hade plockat det STÖRSTA rabarberbladet jag kunde hitta hemma. Maya hjälper till och sprider ut morfars skruvar på hela grusplanen. Hon är så snäll.

Här fyller jag upp formen för entrékrukan som är 36x36x60.

Använder ett armeringsjärn för att blanda de olika lagren av betong. Bankar sen på utsidan med en hammare för att få upp luftbubblorna.

Nu ska den bara stå och bränna i ca en vecka. Jag HOPPAS att den blir bra!

Maya och Rocky kollar in morfars fågelbad.

Maya med lilla Ylva (som bara sov och var så gullig).
En bild från tidigare; Maya behöver inga nya köpeleksaker. Ett pringels-rör och några klädnypor så tjongar det roligt!

Morfar på besök under midsommar, Maya tvingar honom att blåsa såpbubblor.

Solvarma jordgubbar är nog den största sommarsmaken.

Maya vill gärna plocka allt som ser ut som jordgubbar (eller "o-ubbe" som de enligt henne heter) även om de är vita. "A-ba-be" (rabarber) är ju också gott enligt henne och hon mumsar sig igenom vår djungel.
                                                                   PUSS!

1 kommentar:

  1. Å vad avundsjuk jag blir, skulle verkligen velat ha en betongblandare när vi gjöt våran bänk i somras. Det blev ett par hinkar vill jag lova..

    SvaraRadera