12 mars 2012

Att skapa nya vanor är inte så lätt.

Jag har tyvärr inte den bästa hyn. Ända sen jag kom in i puberteten vid ca 12-13 års ålder så har jag kämpat mot akne och oren hud. Tycker att nu vid 30 års ålder att dessa problem borde ha försvunnit. Men så är inte fallet. Jag har provat olika typer av behandlingar men tålamod och pengar är inget jag har gott om. Jag har fått tabletter och olika krämer utskrivna av läkare men så fort jag har slutat med dessa så har problemen återkommit. Jag har provat vanliga ansiktsbehandlingar och kemisk peeling hos hudterapeuter men har sedan inte haft råd att underhålla huden kontinuerligt hos dem. Det finns en sak som har gett ett relativt bra resultat och det är ändring av kosten. Jag rensade ut allt som innehöll för många eller vissa speciella tillsatser och försökte laga så ekologiskt och från grunden som möjligt. I och med detta så uteslöt jag också så mycket socker som möjligt, all sorts choklad och även ost. Det visade sig att aknen minskade avsevärt. Tyvärr är ju både choklad och ost två saker jag har lite svårt att leva utan och tankar som; det gör ju inget om jag bara tar en liten bit choklad/skiva ost nu när jag börjar se bra ut igen... Pang! Där var jag tillbaka på ruta ett och min disciplin föll. Som sagt, tålamod är inte min starka sida och jag är nog alltid ute efter en quick fix oavsett vad det gäller.
En annan grej som funkar relativt bra, det är att svettas. När jag tränade nästan varje dag så hade jag rätt fin hy. Johans och min teori är att om man svettas så öppnas porerna för att släppa ut svetten och det borde ju ske som en form av sköljning av porerna. Om det egentligen stämmer vet jag inte men finare hy hade jag då i alla fall.
Nu försöker jag mig på en annan typ av vana, att dricka 1,5 liter vatten varje dag. Det känns rätt bra än så länge och jag lyckas i stort sett varje dag. Som komplement till detta hade jag tänkt att få in en dag i veckan som jag ångar ansiktet. D.v.s. tar en liten handduk och blötlägger den med jättevarmt vatten och lägger på ansiktet och när den börjar svalna blötlägger jag den igen och sedan tvättar ansiktet och smörjer in. Detta skulle jag göra även ytterligare en dag i veckan fast då med scrub och ansiktsmask också. Vattnet är inga problem men att ta hand om ansiktet utifrån har visat sig jobbigare. Jag orkar inte alltid tvätta ansiktet morgon och kväll eftersom jag inte riktigt ser att jag har någon "anledning" och tänker att jag kan göra det imorgon istället (imorgon är alltid imorgon och inte nu). När jag jobbade hade jag mascara som skulle tvättas bort på kvällen och på morgonen var det för att piggna till och se något fräsch ut för omvärlden. Argh! Att skapa en ny vana är definitivt inte lätt.

För övrigt: glass med kolasås=gott, glass med fruktsallad=gott, glass med fruktsallad och kolasås på allt=inte riktigt lika gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar