01 juni 2012

Ensamstående förälder?

Det här med att få ett barn till kan i vissa stunder kännas riktigt skrämmande. De jag vet som har 2+ barn har partner med ett vanligt mån-fre jobb och som är hemma till kvällen. Hur ska jag göra de dagar då Johan jobbar till 20.30 eller då han åker till jobbet 17.00 för att jobba natt? Jag vill inte att Mayas rutiner ska ändras allt för mycket bara för att hon har fått en lillebror. Men hur gör jag om lillebror inte vill vara lugn och tyst mitt i kvällssagan och Maya inte kan komma till ro? Antar att det blir härliga kvällar som jag måste tackla själv. Jag har redan nu med bara ett barn slängt ur mig kommentarer om att jag till 75% är ensamstående och det har varit tufft vissa perioder. Hur ska det bli med två barn!? Inget skyddsnät i närheten då mina föräldrar bor i Västerås och Johans i Norrköping. I vår direkta närhet har vi inga nära vänner heller som kan komma över bara för en kväll och vara stöd. Ångesten kommer krypande, hur ska jag klara detta själv? ALL HEDER åt de föräldrar som faktiskt är ensamstående på heltid!! Med flera barn!

2 kommentarer:

  1. Låter tufft men klart ni fInner styrkan i nuet i att bara ta en dag i sänder. Om man tänker för mycket hur det kan bli nästa dag /vecka/månad/år och bara kommer in i en ond tankespiral kan man inte heller glädjas / tackla det som händer i nuet. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därför skrev jag mitt andra inlägg om att det är klart det löser sig. När jag hade fått tid att bara tänka om lite och inse att det är inte fartguppen jag ska fokusera på utan glädjen i livet så kändes det mycket bättre. Det blir ju lätt en ond cirkel och jag har en tendens att älta allt lite för många gånger att jag glömmer bort att se avfarten. Men man lär så länge man lever! Självklart blir det tufft men det är ju bara under en period innan man hittar de rutiner som fungerar för oss. Kram!

      Radera