16 juni 2012

Köksträdgård och planteringsbord


Min stolthet inom egenbygge! Det här planteringsbordet har jag till 90% byggt själv, inte illa om jag får ge mig själv en klapp på axeln. Johan hjälpte mig att hämta virket på brädgården, såga upp och hålla i när mina två händer inte räckte till. Det saknar lite dekorationskärlek i form av krukor, fat och roliga saker men det är något som får växa fram tänkte jag. Jag kan inte få allt på en gång även om det är det jag vill.
 På altanen står det nu en del kryddor och plantor i krukor. Dels myntan som behöver ett permanent boende i en avgränsning annars tar den över ALLT. Tomatplantor i olika tillväxt-stadier.
 Mitt fågelbad jag gjorde förra året står på altanen i väntan på bättre placering, jag kan inte komma på vart bara... Lätt omringad av smultron, gräslök, citronmeliss och en annan myntasort.
 I köksträdgården har jag planterat de klassiska nybörjarsorterna. Rödbetor (jag vet, de behöver gallras), morot, plocksallad, ruccola, brytbönor och spenat.
 Självklart kräver varje köksträdgård de obligatoriska jordgubbsplantorna. Numera har de ett skyddade nät över sig mot giriga fåglar och klåfingriga barnfingrar. Maya är så otålig att hon gärna plockar blommorna eller de totalt omogna jordgubbsknopparna.
Inte att glömma, några örter måste jag ha också. Oregano, rosmarin, timjan, slätbladig persilja, vildvitlök (ett wildcard, jag vet inte vad det blir, blir det som vanlig vitlök eller använder jag bladen?) och basilika. Runt pallkragarna och planteringsbordet ska det läggas grus, just nu ligger det bara markduk med lite olika tyngder här och var. Från trädgården har vi grävt fram ölandssten som har fallit i glömska under åren av tidigare ägare och av dessa har jag byggt en liten mur.
I trädgården har jag också flera smultron och en test om jag kan få fram rödlök. Just nu är det mest blast på rödlöken och en smal rödfärgad del under jorden och jag undrar lite när det faktiskt blir lök.
I övrigt finns planerna på hallonhäck, vinbär, rabarber och krusbär. Det här året får bli det år då jag lägger fokus på den ätbara delen och nästa år då får blommor och vackra växter planteras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar