16 juni 2012

Syndigt saftiga kanelbullar!

Idag regnar det... Som jag tidigare nämnt så är det inte mitt favoritväder. Så jag och Maya har spelat spel och lagt pussel och när det inte var roligt längre bakade vi bullar. Syndigt saftiga bullar! För dessa är inget för de som tänker på vad de äter... Dessa ska i majoritet frysas in och tas fram på midsommarafton till de som kommer hit. Men några måste vi kontrollera, bara för att smaka om de håller kvaliteten såklart.
Tänkte att jag ska anstränga mig och faktiskt skriva ner mitt recept som jag har knåpat ihop genom åren av övning inför bullmamma-rollen.
 Så här gör du:
- Börja med att dela upp 200 g smör i en skål. Ställ den sen åt sidan för den ska vara till fyllningen. Detta kan med fördel göras en längre tid innan du börjar baka för att smöret ska bli mjukt och lättarbetat.

- Smält ytterligare 200 g smör i en kastrull.
- Häll i 5 dl mjölk i kastrullen och låt det bli fingervarmt/37°.

- Smula ner ett paket jäst för söta degar i en stor bunke.
- Häll över smör- och mjölkblandningen. Se till att all jäst löses upp.

- Därefter har du i 1 tsk salt, 2 tsk malen kardemumma och 2 dl socker.

- Mät upp vetemjöl, ca 15-16 dl alt. ca 925 g, och häll i. Degen ska bli smidig och lossna från kanterna.

- Låt jäsa under duk i ca 30 minuter.

Under tiden du väntar blandar du till fyllningen. I skålen med smör har du i 1 dl socker och 2 msk kanel som du blandar ihop ordentligt.

- När degen har jäst klart delar du den i två delar på mjölat bakbord och kavlar ut en del så tunt du kan, den ska bli rektangulär, ca 40*60 cm.
- Med en slickepott brer du ut halva fyllningen, den ska täcka hela degen ända ut till kanterna. Rulla sedan ihop från långsidan och dela i ca 1 1/2 - 2 cm tjocka bitar, det blir mellan 22-26 st.
- Lägg de i bullformar och täck över med bakduk i ca 30 minuter.
- Gör sedan likadant med den andra degbiten.

- När de jäst klart penslar du med ett uppvispat ägg och har på pärlsocker.
- In i ugnen på 250° i ca 8-10 minuter, de ska vara gyllenbruna när du tar ut dem. Lägg på ett galler och låt svalna under duk.

- Glöm inte att du måste provsmaka en eller två innan du bjuder på dem och jag hoppas de smakar lika gott som mina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar