19 juli 2012

Hur tänkte jag? Och hur ställer jag det tillrätta?

Hur tänkte jag när jag för några dagar sen hejdade Maya från att trampa på en humla och då säger att den kan stickas? Resultatet har blivit att hon inte vågar gå ut på tomten utan att skrika i ren panik så fort hon ser en humla eller annat flygväsen. Idag blev jag tvungen att hålla henne i handen samtidigt som hon höll för ögonen. Hur leker man då? Den största frågan är hur jag får henne att lugna ner sig. Själv är jag allergisk mot getingstick och reagerar lite panikartat vilket jag försöker tänka på och då reagera lite lugnare... Inte helt lätt men jag vet ju varför jag beter mig som jag gör och hon har sett mig bete mig såhär utan att direkt reagera tidigare. Har hon plussat ihop min kommentar med mitt beteende? Jag har försökt berätta för henne att om hon inte gör något mot humlan så gör inte humlan henne något. Det kanske är något hon måste ta sig igenom själv och som lugnar sig med tiden? Jobbigt för både henne och mig är det i alla fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar